הטרדה ספרותית: בנות, עונה שישית, פרק 3

פרופ' שולמית אלמוג וד"ר שלומית ליר במפגש שיח

כמו במקרי אונס המסעירים את המדינה, העונה השלישית של סדרת הבילוש הבריטית ברודצ'רצ' עוסק במקרה אונס הכולל איזוק הקורבן סתימת פיה בגרב ואקט אלים ובוטה הנעשה בגופה בניגוד לרצונה. זהו עולם הדימויים המתקשר פעמים רבות למעשי אונס ואף הטרדה מינית – כאקט ברור של כפיה בכוח הניתנת להוכחה ברורה.

נפגשתי עם פרופ' שולמית אלמוג, מחלוצות החקר המשלב בין משפט ספרות, קולנוע ותרבות בישראל, על מנת לדון בעולם הדימויים המתקשר לפגיעה מינית, באמצעות שיחה על הפרק השלישי בעונה השישית והאחרונה של הסדרה פורצת הדרך של לינה דנהאם, "בנות".

מדובר ביצירת מופת טלוויזיונית המייצרת מפגש דרמטי בין האנה הורבאת' כמי שכתיבתה מקבלת במה בעיקר ברשת, מול צ'אק פאלמר, מי שכבר קנה לעצמו שם עולם בעולם הספרות, המתאפיין בהגמוניה גברית. המפגש בין השניים מעלה שאלות משמעותיות על יחסי הכוח בין נשים לגברים ולגבי משמעותה של הטרדה מינית. האם מה שהתרחש ביניהם בדלתות סגורות הוא בגדר הטרדה או לאו. אומנם, רבות כבר דובר על הפרק, שהנו בבחינת יצירה חד פעמית העומדת בפני עצמה גם מחוץ לסדרה, ואין להתפלא על הדיון שנוצר סביבו. עדיין, מצאתי שיש מקום לדון במשמעות הפרק בשיחה עם מי שעוסקת בתחום המשפט והתרבות.

לפני שנפנה אל השיחה שהתנהלה ולטובת מי שטרם ראו ומי ששכחו, להלן תקציר של מה שהיה לנו בעצם. הפרק נפתח כאשר האנה מזומנת לביתו של סופר מפורסם בשם צ'אק פאלמר (בגילומו של מתיו ריס). מטרתו המוצהרת של המפגש היא הרצון של צ'אק להוכיח להאנה את טעותה כאשר יחסה לו הטרדה מינית, ברשימה שכתבה על סמך מספר עדויות של נשים ברשת. במפגש ביניהם טוען הסופר שבעידן האינטרנט ניתן להרוס את שמו הטוב של אדם ואת חייו בקלות יתרה, רק על סמך שמועה. מנגד, האנה טענה שבזכות הרשת נשים זוכות לראשונה לבמה להשמעת דבריהן כנגד העוולות שספגו מידי גברים.

ספרות זולה

האנה אוחזת בספרו של פיליפ רות "סיפורה של ילדה טובה". סימבול נוסף ברשת של דימויים נושאי אמירה מיקומה של האישה כיוצרת.

ובכן, האנה יושבת בבית האלגנטי של צ'אק ושוקעת בשיחה אינטלקטואלית מתוחכמת אודות כתיבה, גברים, נשים, פערי כוח מיניות והסכמה. ואז צ'אק מבקש ממנה לשכב לצידו, על המיטה בחדר השנה. היא מסכימה. למה? כי היא צעירה, כי היא רוצה להתנסות, כי לשיחה המקדימה היתה איכות מקרבת וצ'אק גם נתן לה ספר במתנה "סיפורה של ילדה טובה" בחתימתו של פיליפ רות עצמו. מכל מקום האנה משתרעת מרצונה לצדו. הוא חושף את אבר המין שלו והאנה אוחזת בו לרגע עד שהיא מבינה שהיא מצאה את עצמה בדיוק באותה סיטואציה של הטרדה עליה סיפרו אחרות. היא מתעשתת וקופצת מהמיטה אחוזת בעתה וגועל, בעוד צ'אק מחייך לעצמו בסיפוק. אבל האנה אינה בורחת. בין השאר כי מגיעה לדירה הבת של צ'אק. לבקשת הבת, היא נשארת כדי להאזין לה מנגנת קטע נגינה. רק אז היא עוזבת לדרכה, תפוסה בהרהורים ובאלימות שהוטבעה במנה הגונה של תרבות.

מתחת למעטה האינטלקטואלי רוחש עולם מיני של משיכה המתקיימת בשני מימדים: במימד אחד ברור שהאנה נמשכת לכישרון של הסופר ולמיקומו בספירה התרבותית – כיוצר בעל שם המפרסם בהוצאות נחשבות. מי שקיבל פרסים על כתיבתו וזכה לפגוש שועי עולם.  במימד נוסף, מתקיימת משיכה של שני אנשים ליברלים הפנויים להתנסויות ולקשר מיני.

כך שבשעה שברובד אחד, האנה מכירה בצ'אק כטורף מיני, מאמינה לנשים שהתלוננו נגדו ואף כתבה על כך. ברובד אחר, היא כמהה להאמין לו שהיא טועה ושמיהרה לשפוט אותו. ביתו הנעים, המרווח והיפה, הספרייה המשווה למקום נופך אינטלקטואלי ואישיותו הכובשת של הסופר עצמו יוצרים מוקד משיכה עצום, בין השאר מתוך רצון להשתייך. האנה רוצה את הקשר עם צ'אק גם בגלל ההון הסימבולי הנלווה אליו. מדובר בסוג של כרטיס כניסה לעולם הספרות, המתאפיין משחר ימיו בדומיננטיות גברית מובהקת.

כמיהה זו מובילה את האנה להילכד – ולו לרגע – לרשת שתווה סביבה הסופר (ועולם הספרות?) בשלוש דרכים: תחילה היא נכנעת לתחושת אשמה וערעור בטחונה בידע וביכולת שלה לפענח את המציאות ולהבחין בין אמת ושקר. זאת, בעקבות טענתו של צ'אק, כי כתבה עליו מבלי שבדקה את הדברים עד הסוף. שנית, צ'אק מצליח להציג את עצמו כאדם תמים, באופן שמחזק את המשיכה אליו ואת הרצון לתקן את הנזק שנגרם לו. במקביל, הוא מוביל את האנה לחדר השינה, מעניק לה במתנה ספר עם הקדשה יקרת ערך,  ומציג חזות של מי שרוצה לפתח איתה קשר אינטימי משמעותי. השלב השלישי הוא שלב החשיפה, שבו הוא הוא למעשה מטריד אותה מינית כאחרון הנבלים, כאשר היא מוצאת את עצמה במצב רגעי של שיתוף פעולה: אוחזת באיבר המין שחשף בפניה.

בדומה לעולם הספרות שבו נשים מחונכות להאמין לגבר (אילוף הסוררת) לראות בו מספר מהימן ולקוות שאימוץ הסיפור מנקודת מבטו יוביל לקליימקס רומנטי (היפה והחיה) ונחרדות לגלות שכל המהלך מוביל אותן למיקום של אובייקט המאויין מזהות בעלת מבט, קול וערך.

הפרק מסתיים בשתיקה הקשבה למוזיקה שמנגנת הבת ויציאה לרחוב שבו נשים פוסעות, חלקן אולי לעבר ביתו של הסופר ולעבר בתים אחרים הממלכדים אותן.

ליר: אז מה בעצם ראינו?

אלמוג: בתגובות המיידיות לפרק, דובר הרבה על ספק הטרדה מינית, על  קריפים שמנצלים נשים, ועל שטחים אפורים. פרשנויות נוספות שזרמו למרשתת עסקו בניתוח המורכבות לכאורה של מה שהתרחש. אמבר דאוניג, למשל, ב-,  The Wire  מכנה את הסיום "סוריאליסטי" ומעלה שורה של תהיות לגביו: האם צ'אק משחק ברגשות של האנה? האם הוא מנסה להוכיח לה נקודה תיאורטית כלשהיא בדבר מהותה של הסכמה? האם הוא שיקר במה שסיפר לה במהלך השיחה? ריצארד שפארד, הבמאי של הפרק מספר שהסצנה הסוגרת היא רעיון שלו, ושהוא חשב שיהיה מעניין ומצחיק בטירוף, super fun , לייצר סיום בלתי-ורבלי ל25 דקות של ורבליות נטו.

מה שמטריד, אפילו מטריד מאד בתגובות ותובנות מהסוג הזה הוא העדר ההתייחסות, אולי אפילו העדר המודעות, לכך שמה שתואר לא היה עניין גבולי, מעורפל, סוראליסטי וקשה להגדרה שממוקם בשטח אפור מטפורי כלשהו. ראינו באופן ברור וחד-משמעי עבירה פלילית שבמרכזה מעשה אלים. לא משהו שנוי במחלוקת, מצוי בספק או מעורר דילמה. מדובר במעשה מיני מגונה שנעשה בהאנה למען סיפוק, גירוי או ביזוי מיני ללא הסכמתה. טכנית מדובר גם בהטרדה מינית.

עניין המדגים את בעייתיות המונח, הכורך יחדיו תופעות קלות ערך יחסית שהתואר "הטרדה" יכול בדוחק להלום אותן לצד עבירות פליליות חמורות שתיוג ה"הטרדה" מחטיא לחלוטין את מהותן וחוטא כלפי קורבנותיהן. מכל מקום, בפרק השלישי של בנות ראינו, קודם כל, איך האנה הופכת לקורבן של עבירה פלילית חמורה.

ליר: כיצד את מסבירה את העדר התגובה שלה?

אלמוג: הליבה הרעיונית של הפרק, שהופכת אותו למבריק וראוי לשבחים שמומטרים עליו מרגע צאתו לעולם הוא האופן המדויק והמכאיב שבו הוא מציג את התגובה, או ליתר הדיוק העדר התגובה של האנה.

פרופ' שולמית אלמוג

פרופ' שולמית אלמוג

ההעדר הזה מייצג תופעה ידועה – השהיית והשעיית תגובה האופיינית לנשים שנפגעו. הקפיאה, השיתוק, ההתנהלות המידית שכמו אומרת ששום דבר משמעותי בעצם לא קרה מוצגת בפרק הזה כאסטרטגיית מגננה שמופעלת אינסטינקטיבית, בדומה  לכרית אוויר שמתנפחת עם רגע התאונה ויוצרת חייץ מבודד בין הנפגעת למציאות.

מה האנה תחשוב על מה שקרה לה לאחר שבוע? לאחר שנה? איך היא תסביר לעצמה את משמעות ההחלטה להניח את גופה במיטה ליד צ'אק? את ההחלטה לשבת ולהאזין לביתו המנגנת? הפרק לא מנווט אותנו לעבר סיום אופטימי. התובנה טורדת המנוחה הנועלת אותו היא כמה זעום, למרבה התסכול, הסיכוי של האנה או של כל אישה אחרת שהופכת, להפתעתה,  לקורבן להשיג תיקון שיפוגג את הנזק.

ליר: מהפרק עולה שהאנה חשבה, ולא בהכרח באופן שלילי, על קיום יחסי מין עם צ'אק. יש סצינה שבה היא נכנסת לאמבטיה וכאילו מתכוננת לסיטואציה כזו. איך זה משליך על הניתוח שלך?

אלמוג: העובדה שה"אני" של האנה הוא מורכב כל כך, ומלא בשפעה של ניואנסים ובניהם גם הרהור באפשרות של מין עם צ'אק ואולי אפילו הכנה לקראת ממוש האפשרות הזו, לא מפחיתה דבר מאחריותו של צ'אק לעבירה שביצע. בואי נתבונן בסיטואציה שדנהאם מציגה: האנה וצ'אק שוכבים זה לצד זו במיטה, שקועים בשיחה המתמקדת, עדיין, באופן שבו נפגע צ'אק מכתיבתה של האנה אודותיו. שניהם לבושים באופן מלא. האנה שוכבת על הגב, אוחזת בשתי ידיה בספר שצ'אק נתן לה. היא מתנצלת בנמיכות רוח על  שפגעה בו בלי לטרוח לאסוף מספיק מידע. צ'אק מקבל בנדיבות את ההתנצלות, ובה בעת, באופן הנסתר מעיניה של האנה, חושף את אבר מינו. לאחר מכן הוא מסתובב, נצמד אליה, ומניח את אבר-מינו על הרגל שלה. ייתכן שהסיטואציה הלא-מינית הייתה יכולה להתפתח בכיוון מיני. ייתכן שלא. צ'אק שלל מהאנה את האפשרות לממש רצון חופשי ובחירה בעניין זה. הוא  גם לא אפשר למפגש רצונות להתקיים. על רקע סיטואציה בלתי-מינית בעליל הוא בחר לנקוט מול האנה בדרך פעולה שהיא עבירת מין.

ליר: אני מסכימה איתך שהנקודה היא המקום שבו נשלל חופש הרצון והבחירה. האנה רצתה

שלומית ליר

ד"ר שלומית ליר

לקיים יחסי מין עם צ'אק. היא לא רצתה, כפי שקרה בסופו של דבר, למצוא את עצמה בסיטואציה המאיינת אותה ממקומה כאישה בעלת תודעה, בחירה וקול. אקט החשיפה המפתיע, שהתבצע תוך דילוג על שלבים מקדימים, שהיו מייצרים תשתית של הדדיות ויחסי גומלין של רצונות

 – הפחית אותה ממעמד של סובייקט ייחודי ושם אותה במיקום שולל "אני" –כמי שיכלה להיות כל אחת אחרת. כלומר – היא מוצאת את עצמה על תקן של אובייקט שהמיניות מבוצעת כלפיו ולא איתו, כסוג של  אמצעי לכינון זהות גברית הנרכשת בכוח מניפולציה וביזוי האחרת. 

הסיטואציה מדגישה את מה שנאמר בפתיח. העובדה שהאונס, אלים ככול שיהיה, כמו גם מעשה ההטרדה, מתרחשים לא רק בממד של גוף, אלא גם, ובמובנים רבים בעיקר, בממד של תודעה. מדובר באקט של גזל הרצון והקול של האישה, ושל האפשרות שלה לכונן את המיניות שלה מתוך תחושת בעלות עצמית על הגוף ומתוך בחירתה שלה במימוש התשוקה.

אלמוג: איך את מדמיינת את תחושתה המשוערת של האנה באשר לאירוע למחרת היום? ובעבור שנה?

ליר: בעולם של האנה כבחורה צעירה שמתנסה בחיים ורוצה להרגיש אותם עד תום, אני לא בטוחה שהיא תכה על חטא על ההתנהלות שלה בסיטואציה. המיקום שבו היא מוצאת את עצמה הוא בלתי אפשרי – הרצון שלה לחוות מיניות שוויונית והרצון שלה לזכות בהכרה ככותבת ראויה אינם יכולים לזכות למימוש שלם. הסופר מאיין את מקומה פעמיים: גם בהטרדה מינית שמייתרת אותה כסובייקט והן בהיותו חלק מעולם ספרות הנשלט על ידי גברים ומציב נשים על תקן של אובייקטים. הכוח שלה נובע מהמוכנות להתנסות בחוויות ולספר עליהם אחר כך בצורה הלוכדת את המשמעות החבויה ברגע.

אפשר להבין את הרצון של האנה להדחיק את אותות האזהרה ולחפש רומנטיקה במקום שבו היא לא נמצאת. הרצון לראות את הטוב שבאחר, להשתייך ולהתקבל על ידי מישהו שהקול שלו כבר עבר מיסוד, זכה בהכרה וקיבל מקום בהוצאות מיינסטרים טבעי ממקום של יוצרת בתחילת דרכה הנלחמת על האפשרות לזכות בהכרה.
הקושי לחמוק מהמטריקס של ההטרדה או לשבור את מעשה הביזוי הנעשה באצטלה מהוגנת מודגש עם כניסתה של הבת לבית. דבר המדגיש את מיקומו של צ'אק כאב. קריעת מסיכת המהוגנות מפניו משמעה סדיקת התמימות בעולמה של הבת.

כן, אפשר לכתוב על מטרידים ולהצביע עליהם –  צעדים שהתאפשרו לאחר שנים של מאבק – אבל בסופו של דבר ההטרדה נמצאת במרכז המטריצה החברתית. קשה מאוד לחמוק ממנה כי היא חלק מהמבנה כולו.

אלמוג: איך בדיוק הצליח  הטקסט הטלוויזיוני הספציפי הזה להעביר מבע כל כך עוצמתי?

ליר: דווקא העובדה שהכול מינורי ומתרחש כסאב טקסט הצליחה לדייק את המציאות ואת החוויות הלא פשוטות שעוברות נשים רבות, כחלק מהדינמיקה בין גברים ונשים על יחסי הכוח הגלומים בהם.

אופק התקווה שהפרק מציע מצוי בעצם יצירתו – היכולת של דנהאם לשקף את המציאות על המורכבות שבה ועל האופן שבו היא כופה שתיקה על נשים רבות. כך שלמרות השתיקה שבה מסתיים הפרק הוא משמיע קול חשוב וגדול. זו אחת הסיבות שזכה להתייחסות כה נרחבת.

אלמוג: זה פרק מרתק, ובהחלט אפשר להמשיך לדון בו.

ליר: תודה לך פרופ' אלמוג, על השיחה ועל התארחותך בבלוג.

אודות פועלות ברשת

מיזם חממה לקידום אקטיביזם נשים ברשת ובשטח הצגת הרשומות של פועלות ברשת

3 responses to “הטרדה ספרותית: בנות, עונה שישית, פרק 3

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: